De basis
1 bericht
• Pagina 1 van 1
De basis
Inleiding
Na installatie van MySQL (dit ga ik hier niet behandelen) is het handig om je database ook te gebruiken, omdat het niet goed overkomt als je je aanbidders (heel knap, het opzetten van een database) niet kunt geven wat ze verwachten.
Daarom is er dit artikel. Ik zal in het kort de belangrijkste keywords -SELECT , UPDATE , DELETE en INSERT - behandelen en van allemaal een voorbeeld geven.
De voorbeelden zijn geschreven in de populaire serversided scriptingtaal PHP. Om de database om te beginnen op te bouwen zou ik je willen aanraden het programma PHPMyAdmin te gebruiken, dit kan gedownload worden van de webpagina PHPmyadmin.net. Ik ga er voor het gemak van uit dat er al een gebruiker is ingesteld voor het gebruik van MySQL.
Het opzetten van een database
Na installatie van het programma PHPMyAdmin kun je als het goed is databases toevoegen aan de draaiende MySQL server. Vul daartoe de naam van de nieuwe database in in het veld 'Nieuwe database aanmaken' en klik op 'Aanmaken'. In ons voorbeeld maken we gebruik van de databasenaam 'artikel', dus is het handig om ook deze naam te gebruiken.
Nu gaan we een zogenaamde tabel toevoegen aan deze database. Een tabel is een afdeling binnen de database. De tabel krijgt de naam test en 2 velden.
Zie deze afbeelding (klik voor vergroting) voor hoe wij de database gaan invullen.
We zien het veld id met als typeINT (integer). id is ingesteld als primaire sleutel en auto_increment geeft aan dat het getal automatisch wordt opgehoogd.
Vervolgens zien wij het veld naam met als typeVARCHAR en een lengte van 100. Dit betekent dat wij in dit veld een tekst kunnen opslaan met een lengte van 100 tekens.
INSERT
In dit voorbeeld maken we gebruik van twee bestanden: een HTML-bestand met een formulier en een PHP-bestand wat een bewerking gaat uitvoeren op de database.
Om te beginnen met het PHP-bestand (ik heb commentaar toegevoegd om de zaken uit te leggen):
PHP
Sla dit bestand op als action.php
En hier het formulier dat er bij hoort (insert.html):
HTML
Je kun nu een naam toevoegen aan de zojuist aangemaakte database door de naam in te voeren in het formulier en op 'Voeg toe' te klikken.
Na het toevoegen van mijn naam ziet de database er als volgt uit:

SELECT
Nu we een waarde in de database hebben staan willen we deze natuurlijk graag bekijken. Daarvoor gebruiken we het volgende script:
PHP
Dit script selecteert de velden id en naam uit de tabel test en print ze één voor één naar het scherm.
UPDATE
Stel dat we een naam verkeerd hebben ingevoerd; dan zou het prettig zijn als we deze konden wijzigen. Gelukkig kan dat ook, met de queryUPDATE . Vanaf hier gaat ook het veld id een rol spelen: omdat namen dubbel kunnen voorkomen in de tabel is het handig als we precies kunnen aangeven welke rij we willen veranderen; dit kan met id.
Voer de volgende query uit om de naam in de rij met als id 1 te veranderen naar 'Pietje Bell':
MYSQL
DELETE
Als laatste is het statementDELETE handig: met dit statement is het mogelijk een rij te verwijderen, maar let op: het ingeven van een id moet je meestal niet vergeten, anders verwijder je alles uit je tabel!
Het volgende statement verwijdert de rij met als id 1:
MYSQL
We want more!
Dat kan ik me goed voorstellen. MySQL is een vrij krachtig DBMS, waarmee veel meer mogelijk is danINSERT , UPDATE , DELETE en SELECT . Deze tutorial gaat echter alleen over deze vier statements, maar over de meer exotische zaken zijn ook vele artikelen en tutorials te vinden!
Na installatie van MySQL (dit ga ik hier niet behandelen) is het handig om je database ook te gebruiken, omdat het niet goed overkomt als je je aanbidders (heel knap, het opzetten van een database) niet kunt geven wat ze verwachten.
Daarom is er dit artikel. Ik zal in het kort de belangrijkste keywords -
De voorbeelden zijn geschreven in de populaire serversided scriptingtaal PHP. Om de database om te beginnen op te bouwen zou ik je willen aanraden het programma PHPMyAdmin te gebruiken, dit kan gedownload worden van de webpagina PHPmyadmin.net. Ik ga er voor het gemak van uit dat er al een gebruiker is ingesteld voor het gebruik van MySQL.
Het opzetten van een database
Na installatie van het programma PHPMyAdmin kun je als het goed is databases toevoegen aan de draaiende MySQL server. Vul daartoe de naam van de nieuwe database in in het veld 'Nieuwe database aanmaken' en klik op 'Aanmaken'. In ons voorbeeld maken we gebruik van de databasenaam 'artikel', dus is het handig om ook deze naam te gebruiken.
Nu gaan we een zogenaamde tabel toevoegen aan deze database. Een tabel is een afdeling binnen de database. De tabel krijgt de naam test en 2 velden.
Zie deze afbeelding (klik voor vergroting) voor hoe wij de database gaan invullen.
We zien het veld id met als type
Vervolgens zien wij het veld naam met als type
INSERT
In dit voorbeeld maken we gebruik van twee bestanden: een HTML-bestand met een formulier en een PHP-bestand wat een bewerking gaat uitvoeren op de database.
Om te beginnen met het PHP-bestand (ik heb commentaar toegevoegd om de zaken uit te leggen):
PHP
- Code: Alles selecteren
<?php
$username = 'gebruiker'; // De gebruikersnaam voor de databaseconnectie.
$password = 'password'; // Het wachtwoord voor de databaseconnectie.
$host = 'localhost'; // De server waarop MySQL draait.
$database = 'artikel'; // De naam van de database waar we de naam in gaan invoeren.
// Controleer een naam is meegegeven als POST-variabele.
if(isset($_POST['naam']) && !empty($_POST['naam']))
{
// Maak een connectie naar de MySQL-database:
$connection = mysql_connect($host, $username, $password);
// Selecteer de database:
mysql_select_db($database);
// Voer de volgende query uit:
// achter INTO staat de tabelnaam (test)
// achter de databasenaam staan tussen haakjes de velden die worden toegevoegd (alleen naam);
// achter VALUES staan de waarden van die velden;
mysql_query("INSERT INTO test (naam) VALUES ('{$_POST['naam']}')");
// Sluit de connectie:
mysql_close($connection);
echo 'De waarde is toegevoegd.';
}
else
{
echo 'Er is geen naam ingevoerd om toe te voegen aan de database.';
}
?>
Sla dit bestand op als action.php
En hier het formulier dat er bij hoort (insert.html):
HTML
<form method="post" action="action.php">
<input type="text" name="naam" value="" />
<input type="submit" value="Voeg toe" />
</form>
Je kun nu een naam toevoegen aan de zojuist aangemaakte database door de naam in te voeren in het formulier en op 'Voeg toe' te klikken.
Na het toevoegen van mijn naam ziet de database er als volgt uit:

SELECT
Nu we een waarde in de database hebben staan willen we deze natuurlijk graag bekijken. Daarvoor gebruiken we het volgende script:
PHP
<?php
// Voer de SELECT-query uit:
$result = mysql_query('SELECT id, naam FROM test');
// Loop langs alle resultaten en print ze naar het scherm
// Laten we er een mooi tabelletje van maken.
echo '<table border="1">';
echo '<tr><th>ID</th><th>Naam</th></tr>';
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo '<tr>';
echo '<td>' . $row['id'] . '</td>';
echo '<td>' . $row['naam'] . '</td>';
echo '</tr>';
}
echo '</table>';
?>
Dit script selecteert de velden id en naam uit de tabel test en print ze één voor één naar het scherm.
UPDATE
Stel dat we een naam verkeerd hebben ingevoerd; dan zou het prettig zijn als we deze konden wijzigen. Gelukkig kan dat ook, met de query
Voer de volgende query uit om de naam in de rij met als id 1 te veranderen naar 'Pietje Bell':
MYSQL
UPDATE test SET naam='Pietje Bell' WHERE id=1
DELETE
Als laatste is het statement
Het volgende statement verwijdert de rij met als id 1:
MYSQL
DELETE FROM test WHERE id=1
We want more!
Dat kan ik me goed voorstellen. MySQL is een vrij krachtig DBMS, waarmee veel meer mogelijk is dan
- RedRose
- Globale moderator
1 bericht
• Pagina 1 van 1