© Copyright MasterCode Webmasterresource 2005 - 2010 | Kopieëren zonder toestemming is niet toegestaan!

Mastercode

Welkom Gast!
· Registreren
· Aanmelden

Kopieer beveiliging

Javascript is een programmeertaal die veel gebruikt wordt om webpagina's interactief te maken en webapplicaties te ontwikkelen.

Kopieer beveiliging

Berichtdoor Theo » 09 Sep 2008 21:03

Inleiding
In dit artikel ga ik uitleggen hoe je je site kunt 'beveiligen' tegen kopiëren. Ik zet beveiligen tussen aanhalingstekens omdat dit simpelweg onmogelijk is. Het enige wat je kunt doen is het de gebruiker moeilijker maken.

No-right-click
Ten eerste willen we voorkomen dat de gebruiker via de rechtermuisknop het submenu gebruikt. Op die manier kan de gebruiker dingen niet kopiëren. De code is vrij eenvoudig:

HTML
Code: Alles selecteren
<body oncontextmenu="return false;">

Geen tekst selecteren
Om het de gebruiker nog moeilijker te maken gaan we er voorzorgen dat hij/zij geen tekst kan selecteren. Op die manier kan er niet via het menu gekopieërd worden (Bewerken > Kopiëren. de code die we hiervoor gebruiken is:

Javascript
<script type="text/javascript">
// BRON: http://www.felgall.com/jstip35.htm
document.onselectstart = new Function('return false')
function ds(e) { return false; }
function ra() { return true; }
document.onmousedown = ds;
document.onclick = ra;
</script>

Deze code plaatsen we in de head-sectie van onze webpagina.

Image bar uitschakelen (IE)

Afbeelding

IE kent sinds een tijdje de image bar. Deze verschijnt wanneer de muis een aantal seconden op een afbeelding houden. Via deze bar kun je de afbeelding kopiëren, opslaan of printen. Om deze bar uit te schakelen plaatsen we de volgende meta-tag in de head van onze pagina.

HTML
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no" />

Echt beveiligen
Wat voor een script je ook gebruikt, wanneer iets op internet geplaatst wordt kan het altijd gekopiëerd worden. Er zijn velen manieren om de informatie te winnen. Zo kunnen we bijvoorbeeld altijd in de broncode van een webpagina komen door in de adresbalk view-source:http://www.URL.nl te typen en op enter te drukken.

Er is slechts één manier om je informatie te beschermen: zet het niet op internet!
Gebruikers-avatar
Theo
Oprichter

Re: Kopieer beveiliging

Berichtdoor rolmaatje » 03 Aug 2010 13:45

Hoi Hallo
Ik ben nieuw hier en heb een website gemaakt in frontpage. ( http://www.pepperendolls.nl)
Nu wil ik op sommige pagina's een html code zetten zodat bv foto's niet gekopieerd kunnen worden.
Ik zag hier na mijn inziens een duidelijke code die ik netjes bij de head heb geplaatst zoals beschreven.
Maar hij werkt niet. Wel zie ik dat frontpage hem zelf tussen de body's plaatst.
Wat doe ik foet of hoe kan ik dit anders oplossen.

Groejes rolmaatje
Een beetje aardig zijn tegen een ander kost je niks.
rolmaatje

Berichtdoor Theo » 03 Aug 2010 23:10

Op welke pagina heb je de code toegevoegd? Op de hoofdpagina kan ik het script nergens terug vinden.

Let wel op dat je de code ergens tussen <head> en </head> plaatst!
I rather feel pain than nothing at all
Gebruikers-avatar
Theo
Oprichter

Berichtdoor rolmaatje » 04 Aug 2010 09:36

Hoi Theo

Het klopt dat je hem niet kunt vinden omdat ik hem er weer heb uitgehaald.
Ik zet hem echt tussen de head's maar ik merk als ik hem opsla dat frontpase hem zelf tussen de body's zet.
Ik weet niet waarom dit gebeurd en hoe ik dat kan voorkomen.
Want dit zal de reden zijn waarom hij het niet doet.

Groetjes rolmaatje
Een beetje aardig zijn tegen een ander kost je niks.
rolmaatje

Terug naar Javascript