Registreren

Informatie

Het is heel gemakkelijk om lid te worden. Door je gegevens op te geven op de registratie pagina ontvang je automatisch een email met je inlog gegevens.

• Registreer je hier

Aanmelden

Informatie

Omdat je niet aangemeld bent is het gebruikerspaneel niet beschikbaar. Vul hiernaast je gegevens in om gebruik te maken van het gebruikerspaneel.

Aanmeldformulier

SEO vriendelijke urls & domeinen

SEO vriendelijke urls & domeinen

Berichtdoor Topdancer » 21 Jul 2010 11:43

Inleiding
Zoals bekend is het belangrijk dat de inhoud van je website goed geoptimaliseerd word.
Zo is het belangrijk je plaatjes een alt mee te geven en je titels te voorzien van een <h1> tag en laten we niet vergeten de nodige woorden en keywords.
Maar laten we in dit artikel eens de url's onder de loop nemen en de domeinen.

Kies de juiste naam
Het is erg belangrijk als je een website gaat beginnen voor jezelf waarvan je verwacht deze veel bezoekers te trekken dat je goed gaat na denken over een domeinnaam.
De juiste domeinnaam is meestal al 1/3 deel van je optimalisatie.
Voorbeeld:

Je wilt gaan zoeken naar Harley motoren, dan zoek je op google op die juiste zoekwoorden.

Voorbeeld
--> http://www.motoren.nl
--> http://www.harleymotoren.nl

De eerste optie verteld wat over motoren algemeen, als deze site alleen maar Harley motoren bevat is de url niet geheel duidelijk, de 2e url is al een stuk duidelijker en dus zal die boven de motoren.nl komen te staan omdat in de domeinnaam al word gezegd waar de site over gaat.

Mod-rewrite
Een oplossing om een zoekmachine vriendelijk url te krijgen is de functie mod-rewrite te gebruiken.
Vaak als je naar een website gaat en je besteld iets zie je een onwijs lange url er staan.
Neem als voorbeeld:

http://goedkope.motoren.nl?id=6&type=ch ... se=Agarant

Dankzij de mod-rewrite kun je er voor zorgen dat zo'n url er uit komt te zien als:

http://goedkope.motoren.nl/6/chopper/Agarant

Laten we het doornemen.
de domeinnaam goedkope.motoren zegt al genoeg over waar die site over gaat.
De 6 heeft met een id te maken, de chopper zegt over welk type motor het gaat en de Agarant zegt iets over de prijsklasse.
Google neemt deze dingen ook mee in haar zoekmachine en zo als je intypt: "goedkope chopper motoren" heb je meer kans gevonden te worden dan de andere url

Meer informatie over de Mod-Rewrite vind je hier: klik maar hier voor de site
Wie weet zal er nog hier een artikel geplaatst gaan worden over de mod-rewrite.
Opzoek naar een programmeur die mij qua sponsoring wilt helpen :P Ik heb een cms systeem hier maar er moeten modules voor komen, ieder die zin heeft ga je gang en spreek me aan!!!!!!!!!!
Topdancer
Teamlid

Re: SEO vriendelijke urls & domeinen

Berichtdoor Theo » 21 Jul 2010 15:08

Over het tweede deel van je artikel kan ik mij een onderzoek/dicussie heugen die ik niet terug kan vinden.

Het gebruik van een vriendelijke URL wil nog niet zeggen dat Google hem beter indexeerd, misschien juist slechter.

Bijvoorbeeld:
Code: Alles selecteren
URL1: www.domein.nl/gallerij/feest/foto1/
URL2: www.domein.nl?page=gallerij&album=feest&photo=foto1

In URL2 staat veel meer informatie. Google kan nu juist herleiden wat de teksten achter het domeinnaam betekenen. In geval van URL1: wat is gallerij? Geen idee, een pagina? een id? een gebruiker? Is niet te herleiden, enkel te beredeneren.

URL2 zegt juist dat de pagina gallerij is, het album is feest en de foto is foto1. Er valt niks te beredenen, het staat er zwart op wit.

Dus ik zou de URL's niet SEO vriendelijk noemen, maar gebruiker vriendelijk. Want voor ons mensen is URL1 makkelijker te onthouden dan URL2, alle helemaal als je niets van webdev af weet.
I rather feel pain than nothing at all
Theo
Oprichter

Berichtdoor Topdancer » 21 Jul 2010 23:31

Ik heb van iemand geleerd die zich daar mee bezig houd dat de eerste zoekmachine vriendelijker is.
Het gaat niet zo zeer om HOEVEEL informatie jij in je url vrij geeft maar om de duidelijkheid van je url.
En ja uiteraard, ik ben zelf ook van mening dta het makkelijker te onthouden is, maar volgens zeggen zal url 1 eerder opgenomen worden in google dan url2.
Ik deel alleen de kennis die ook met mij gedeelt is.
Opzoek naar een programmeur die mij qua sponsoring wilt helpen :P Ik heb een cms systeem hier maar er moeten modules voor komen, ieder die zin heeft ga je gang en spreek me aan!!!!!!!!!!
Topdancer
Teamlid

Berichtdoor Theo » 22 Jul 2010 08:32

En dat je dat deelt respecteren we uiteraard. :) Maar we kunnen er een mooie discussie van maken.

Topdancer schreef:Het gaat niet zo zeer om HOEVEEL informatie jij in je url vrij geeft maar om de duidelijkheid van je url.

Klopt helemaal. Bijvoorbeeld index.php?page=4 zegt helemaal niets, terwijl index.php?page=contact veel meer zegt

Topdancer schreef:maar volgens zeggen zal url 1 eerder opgenomen worden in google dan url2.

Dat is dus niet het geval! Kijk maar eens in de google resultaten als je ergens naar zoekt. Lang niet alle sites gebruiken Gebruikers Vriendelijke URL's.
I rather feel pain than nothing at all
Theo
Oprichter

Berichtdoor Topdancer » 22 Jul 2010 22:53

Als je 2e punt niet zo het geval zou zijn waarom word er dan altijd door elk seo expert er op gewezen dat je het op die menu moet doen zoals dus URL1?
Het is zo, je kunt door je url structuur al een hoop zeggen, en doordat er niet zo super veel tekens in zitten dan alleen de / wat dus normaal is zal google deze sneller in zich opnemen dan de andere. (als ik het zo zelf even bekijk lijkt het me zelfs logischer dat dat ook zo gaat)
Topdancer
Teamlid

Terug naar ALGEMEEN